BrewDog lanceert nieuw protestbier: Pink IPA
BrewDog gaat de strijd aan tegen het wereldwijde salarisgat tussen mannen en vrouwen. Hiervoor brengt de Schotse brouwer op 8 maart tijdens International Women’s Day een nieuw bier voor gendergelijkheid op de markt: Pink IPA.
Pink IPA is van binnen exact hetzelfde als Punk IPA, de buitenkant ziet er alleen anders uit. Een knipoog naar de salarisverschillen wereldwijd tussen mannen en vrouwen in dezelfde functies. In de UK ligt dit percentage op 20% (!) Om haar boodschap kracht bij te zetten krijgen vrouwen – of mensen die zich voordoen als vrouw – 20% korting op Pink IPA in BrewDog bars. Ook gaat 20% van de omzet van Punk IPA en Pink IPA tussen 8 maart en 5 april naar goede doelen die strijden tegen genderongelijkheid.
“Pink IPA might look different on the outside, but it’s exactly the same on the inside. Just like the female workforce.”
Naast de gender pay gap wil BrewDog met de Pink IPA ook de strijd aangaan tegen seksistische marketing in de bierindustrie:
“We are still seeing some breweries rely on sexist marketing to sell their beers. Lazily targeting the female market with sub-par products designed by expensive research are inherently patronising. Depicting women in wholly unacceptable ways on labels is something we do not condone, and creating concepts that undermine women’s ability to enjoy beer (ANY beer) is both short sighted and restricts progression. Pink IPA is our contribution to the ongoing debate around the representation of gender diversity within the beer industry. We want to change the image of beer forever; for the better. Pink, Punk, it’s all the same. Drink whatever makes you happy.”
Pink IPA is vanaf maandag 12 maart verkrijgbaar op fles bij een select aantal horecazaken en slijterijen.