Nationaal Bieronderzoek: men kiest op smaak en durft anders te drinken
De resultaten van het Nationaal Bieronderzoek zijn weer binnen – bier leeft als nooit tevoren, dat moge duidelijk zijn. De belangrijkste uitkomst van het onderzoek: “De Nederlandse consument staat open voor het groeiende aantal nieuwe biersoorten dat verkrijgbaar is in de horeca en supermarkt. Maar als men kiest zijn smaak en een al eerder gedronken merk doorslaggevend.” Precies deze combinatie maakt dat ‘wij van Bier&cO’ al langer adviseren vooral op basis van smaak te communiceren, en hiermee rekening te houden bij het samenstellen en indelen van de bierkaart.
Rick Kempen, Bier&cO’s Bierambassadeur: “In de afgelopen jaren is het aantal bierdrinkers fors toegenomen, mede doordat je nu bieren in allerlei smaken, kleuren en geuren vindt in elk café en in iedere winkel – Koning Pils regeert niet meer. De hoeveelheid brouwerijen in Nederland, maar ook in ons omringende landen, is explosief gegroeid en daarmee ook de variatie in verkrijgbare bieren. Daardoor wordt het wel steeds lastiger om door de bomen het bierbos nog te zien. De bierdrinker wil wat te kiezen hebben, maar de keuze wordt er niet gemakkelijker op omdat er te weinig over de belangrijkste keuzefactor wordt gesproken: smaak. De uitkomst van het Nationaal Bieronderzoek bevestigt dit nog weer eens.”
Bij het samenstellen van je bierkaart is indeling op smaak dus veruit de beste keuze: 7 op de 10 bierdrinkers kiest namelijk op basis van smaak. Traditionele bierkaarten delen het assortiment vaak in op basis van land of bierstijl – leuk, maar dat zegt de gemiddelde bierdrinker niets, of in elk geval niet genoeg.
Bierambassadeur Kempen: “Zoals ook uit het onderzoek blijkt, kiezen mensen na smaak voor veiligheid: een merk dat ze al eens dronken, en dat bevallen is. Klassieke succesnummers zoals Weihenstephaner Hefeweissbier, Westmalle Dubbel, BrewDog Punk IPA en La Trappe Tripel zijn ‘vertrouwde ankers’ in de onstuimige bierzee.”
De spannendste quote uit het Nationaal Bieronderzoek is evenwel deze: ‘Het feit dat het bieraanbod steeds verder toeneemt, schrikt de bierdrinker niet af. <..> De bierdrinker tussen 18-49 jaar vindt het leuker om te experimenteren dan de oudere vanaf 65 jaar.’ Er ligt een smakelijke toekomst voor ons: de jongere bierdrinker wil graag proberen en genieten, ook van alcoholvrij en alcoholarm bier.
Kempen: “Als de bierdrinker beter wordt geïnformeerd over de te verwachten smaak, en bierkaarten en winkelschappen eerst op basis van smaak worden ingedeeld, dan wordt aan de ontdekkingsdrang beter gehoor gegeven. De slogan van Bier&cO, “Dare to drink different”, komt daarmee nog dichter binnen handbereik: omdat je op smaak kiest, zul je altijd iets proeven dat bij jouw smaak past.”
Dag van het Bier
Tijdens de Dag van het Bier, op maandag 9 september in Utrecht, zal Bierambassadeur Rick Kempen uitgerekend over dit onderwerp een Masterclass verzorgen. Inschrijven kan op de site van Misset Horeca.