ST. BERNARDUS, WATOU BELGIË

Met St. Bernardus als vaste en geliefde gast aan tafel geven we dit keer het woord aan Marco Passarella. Hij is inmiddels 12jaar werkzaam als Sales & Marketing Manager bij Brouwerij St. Bernardus. Na veel jaren in de horeca te hebben doorgebracht is hij op dit moment vooral groot liefhebber van zijn eigen bieren, maar er is dan ook, naar eigen zeggen, een perfect bier voor ieder moment.

Hoe je bij de brouwerij bent belandt blijkt een bijzonder verhaal te zijn?

Ik werkte bij een telecom bedrijf en moest langs de brouwerij voor een kapotte fax. Na 5 minuten stond ik voldaan buiten, de fax was gemaakt en had ik hem een loer gedraaid met een veel te duur contract. Mijn sales technieken werden opgemerkt en ik kreeg direct een baan aangeboden. Liefde voor bier had ik al vanuit de horeca, maar dat ging niet verder dan een pintje of een abdijbier. Echter, wanneer je in een brouwerij werkt dan stopt het drinken en begint het degusteren van bier. Met name bij onze eigen bieren ben ik altijd bezig met de kwaliteit en de ervaring van anderen.

Drink je dan nog wel bier ondanks deze beroepsmisvorming?

Zeker! En dat ligt niet enkel aan het feit dat iedere werknemer maandelijks een krat mee krijgt. Ik vind ieder bier van even heerlijk voor elk een ander moment. Zo begint het bij mij nu te kriebelen voor de Christmas Ale en in de zomer drink ik Extra 4 of Wit. Tijdens het aperitief kies ik voor een Tripel, ‘s avonds Prior en sluit af met Abt 12. Ook kan ik genieten van een Westmalle Tripel, Orval en Weihenstephaner Hefe Weissen.

Drink je dan nog wel bier ondanks deze beroepsmisvorming?

Zeker! En dat ligt niet enkel aan het feit dat iedere werknemer maandelijks een krat mee krijgt. Ik vind ieder bier van even heerlijk voor elk een ander moment. Zo begint het bij mij nu te kriebelen voor de Christmas Ale en in de zomer drink ik Extra 4 of Wit. Tijdens het aperitief kies ik voor een Tripel, ‘s avonds Prior en sluit af met Abt 12. Ook kan ik genieten van een Westmalle Tripel, Orval en Weihenstephaner Hefe Weissen.

Met een complete voorraad thuis, kom je dan nog weleens in het café?

Wanneer ik van huis ben kies ik voor een combinatie van goed gezelschap, eten en bier. Favoriet is onze eigen St. Bernardus Brasserie in Tokyo. Ik geniet daar van sushi en drink daar, naast dat ik ook weleens het gemberbier probeer, uiteraard Wit. De hierin verwerkte koriander orange pale past enorm goed bij de lichte Japanse keuken. Uit cijfers blijkt dat ik niet de enige ben met deze mening, van de bieren behaalt Wit de meeste omzet in Japan!

St. Bernardus combineert dus erg goed met eten?

Absoluut, maar dat proberen we ook echt te stimuleren. Zo hebben we grote flessen met een champagnekurk voor op tafel en zijn er 15cl glaasjes om te delen. Vooral dit laatste vinden we enorm belangrijk. Er is ook een goede relatie met de Hommelhof, een restaurant in Watou die al 25 jaar pionier in het combineren van eten met bier. De eigenaar van de Hommelhof is zelfs ooit mee geweest naar Japan om de koks in de brasserie te de Belgische keuken en foodpairing bij te brengen.

Wat brengt de toekomst voor de brouwerij?

Ik zeg weleens het belangrijkste ingrediënt staat niet op ons etiket: tijd. Tijd is nodig om bier bier te laten worden en dit moeten we koesteren. Het gaat dus traag, maar we groeien zeker.

Een laatste mooie anekdote?

Ik heb ooit een guerrilla marketing actie opgezet. Zo heeft iedere 1000ste Abt 12 een etiket met een knipoog knipoogt. De knipoog staat voor dank naar onze diehard-fans. Mensen vragen mij wat ze kunnen winnen, mijn antwoord: Je mag m houden, vervolgens opdrinken en thuis aan je partner een wens vragen!